Saturday 14 July 2012

Merindui Rasullah (T_T)

Mari baca sirah Rasulullah, hayati dan fikir sahabat2 ~

Suatu ketika, Nabi pernah berkumpul bersama-sama para sahabat baginda. Ada Saidina Ali, Saidina Abi Bakr, Ada Saidina Umar & sahabat2 yg lain... Kemudian baginda bertanya kepada para sahabat.

“Wahai sahabat2 ku, tahukah kalian siapakah yang paling mulia di sisi Allah.? ”

Para sahabat terdiam. Lalu seorang sahabat berkata, “Malaikat ya rasulullah.” Baginda menjawab, “Benar malaikat. Mereka mulia kerana mereka sentiasa bertasbih dan sujud kepada Allah. Tapi bukan itu yang aku maksudkan.”

Para sahabat terdiam... Tiba2 seorang lagi sahabat berkata, “Para nabi ya Rasulullah.” baginda menjawab, “Benar, para nabi. Mereka mulia kerana mereka adalah utusan Allah di muka bumi ini. Tapi bukan itu yang aku maksudkan.”

Para sahabat makin tertanya-tanya. seorang sahabat yang lain bangun dan berkata, “Apakah kami, sahabatmu yang mulia itu Ya rasulullah? ”

Baginda tersenyum... Melihat wajah sahabat satu persatu... tersenyum dan menjawab, “Bagaimana mungkin kalian tidak mulia? Tentulah kalian mulia kerana kalianlah yang paling dekat denganku dan kalian yang membantuku memperjuangkan islam. Tapi sahabatku.. ada yang lebih mulia.”

Para sahabat terdiam..Mereka tak mampu berkata apa2 lg..

Baginda menundukkan wajahnya... baginda lalu menitiskan air mata di hadapan para sahabat. Lantas para sahabat bertanya kepada Rasulullah...

“Mengapa kau menangis wahai Rasulullah??”.

Baginda mengangkat wajah.. Terlihat air mata membasahi hingga ke janggutnya.

Baginda berkata.., “WAHAI SAHABATKU, TAHUKAH KALIAN SIAPA YANG MULIA ITU? MEREKA ADALAH MANUSIA-MANUSIA YANG LAHIR SELEPAS LAMA KEWAFATANKU, MEREKA TAK PERNAH MELIHATKU DAN AKU TAK PERNAH MELIHAT MEREKA. TETAPI MEREKA AMAT MERINDUIKU DAN AKU JUGA AMAT MERINDUI MEREKA……… MEREKALAH UMATKU.”

No comments:

Post a Comment