Saturday 11 August 2012

~Ikhlas vs Riak ~ Kita Dimana ?

Salam Ramadhan, 
Ramadhan kian berakhir, perbanyakan amalan, jauhi sifat2 mazmumah, jadilah hambaNya yang baik, buat yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang...

Lama rasanya tak updates blog, kehidupan di sem 3 yang sangat2 busy...banyak kerja banyak tugasan, dan banyak juga cabaran dan dugaan dalam menghadapi hari-hari yang lepas...Allah sudah cakap, Dia tidak akan biarkan kita tanpa diuji, Allah Maha Besar, bantulah kami dan permudahkanlah segala urusan kami, di dunia mahupun di akhirat, Ameen...

Harini nak bercakap sedikit tentang ikhlas dan riak. Ikhlas ibarat semut hitam yang berjalan didalam gelap, walaupun tak nampak , tapi ikhlas itu ada. Bukan senang nak menjadi seorang yang ikhlas dalam melakukan perkara2 yang baik, adapun orang buat sesuatu untuk mendapatkan ganjaran.

Apa itu ikhlas ?
Ikhlas ialah : " melaksanakan taat semata-mata kerana Allah sendiriNya, bukan di maksudkan memperolehi kebesaran dari manusia, ataupun penghormatan. Dan bukan pula untuk memperolehi sesuatu keuntungan dunia atau menolak sesuatu bencana keduniaan."

Dan diantara tingkat-tingkat Ikhlas:

1. Melaksanakan ibadah kerana takut akan azab.
2. Melaksanakan ibadah kerana membesarkan Allah.Kerana merasai
kehebatan Nya. kerana menuruti dan akur akan seruan Nya dan tiada
pula terlintas di hati sesuatu maksud lain.

Semoga kita semua jelas apa itu ikhlas, dan sebagai seorang hamba Allah, ayuhlah kita ikhlas dalam membuat sesuatu perkara itu adalah semata-mata kerana Allah, hidup mati kita adalah kerana Allah.

Semoga kita semua juga dijauhkan dari sifat riak, riak adalah lawan kepada ikhlas. 
Apa itu riak ?

Riak dari segi bahasa adalah memperlihatkan manakala dari segi istilah pula adalah bermaksud melakukan sesuatu bukan kerana ALLAH swt. 

Diantara contoh2 riak adalah,
  `menderma dengan banyak agar orang lain memuji,
  `solat dengan begitu khusyuk dihadapan orang2 dan
  `apabila dibelakang orang2 hanya solat sekadar rupa dan sebagainya.
Banyak lagi contoh2 riak kalau kita faham.

Susah nak jadi ikhlas namun senang nak jadi riak. Buatlah sesuatu itu ikhlas kerana ALLAH swt semata-mata. Semoga kita semua peroleh rahmat dan kasih sayang. InsyaALLAH ^^

p/s : Ramadhan yang kian berakhir, ayuh kita berlari dengan sekuat2 dan sebijak2nya dalam melakukan dan perbanyakn amalan soleh kita pada hari2 yang kian berkurangan ini. Buatlah kerana ALLAH swt dan semoga kita dijauhkan dari sifat riak dan kita buat semua adalah kerana ALLAH swt. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna.

~ Ramadhan Yang Sama, Natijahnya Berbeza  ~

No comments:

Post a Comment