Friday 13 July 2012

Kekuasaan Allah ~

"Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan ALLAH, dan Aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh ALLAH"

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurology. Setelah memeluk Islam beliau amat yakin dengan kaedah perubatan Islam.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa kajian saraf dilakukan, terdapat beberapa urat saraf dalam otak manusia ini yang tidak dimasuki darah, pada hal setiap inci otak manusia memerlukan darah secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa akhirnya beliau menemui jawapan bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak tersebut melainkan ketika seseorang itu bersolat ketika sujud. Urat tersebut memerlukan darah untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah SWT.
Jadi barang siapa yang tidak menunaikan solat maka otak tidak dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal. Oleh itu kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam ‘sepenuhnya’ kerana sifat fitrah kejadian memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agamanya yang indah ini.

Subhanallah ~
"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. Dan inilah jalan Tuhanmu; (jalan) yang lurus. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan ayat-ayat (Kami) kepada orang-orang yang mengambil pelajaran."
[Surah Al-An’aam]

No comments:

Post a Comment