Saturday 31 March 2012

Ansoff Matrik~ Pemasaran

Sedikit perkongsian tentang Ansoff Matrik !! Ni ada dalam subjek Pengantar Pemasaran untuk sem 2 ni !!






Penembusan pasaran

Penembusan pasaran adalah nama yang diberikan kepada strategi pertumbuhan di mana perniagaan memberi tumpuan kepada menjual produk sedia ada ke pasaran yang sedia ada.

Penembusan pasaran bertujuan untuk mencapai empat objektif utama:

• Mengekalkan atau meningkatkan bahagian pasaran produk semasa ini boleh dicapai dengan gabungan strategi harga yang kompetitif, pengiklanan, promosi jualan dan mungkin lebih banyak sumber yang didedikasikan untuk jualan peribadi

• penguasaan selamat pasaran pertumbuhan

• Penstrukturan pasaran matang dengan memandu pesaing; ini memerlukan kempen yang lebih agresif promosi, disokong oleh strategi harga yang direka untuk membuat pasaran tidak menarik bagi pesaing

• Meningkatkan penggunaan oleh pelanggan-pelanggan yang sedia ada - contohnya dengan memperkenalkan skim kesetiaan
 Strategi pemasaran penembusan pasaran adalah sangat tentang "perniagaan seperti biasa". Perniagaan memberi tumpuan kepada pasaran dan produk.Ia mungkin mempunyai maklumat yang baik pada pesaing dan keperluan pelanggan. Ia tidak mungkin, oleh itu, bahawa strategi ini akan memerlukan pelaburan yang besar dalam penyelidikan pasaran baru.


Pembangunan pasaran

Pembangunan pasaran adalah nama yang diberikan kepada strategi pertumbuhan di mana perniagaan bertujuan untuk menjual produk yang sedia ada ke dalam pasaran baru.

Terdapat banyak cara yang mungkin menghampiri strategi ini, termasuk:

• pasaran geografi; misalnya mengeksport produk ke negara baru

• dimensi produk atau pembungkusan baru

• saluran pengagihan baru

• Perbezaan harga dasar untuk menarik pelanggan yang berbeza atau mewujudkan segmen pasaran baru

Pembangunan produk

Pembangunan produk adalah nama yang diberikan kepada strategi pertumbuhan di mana perniagaan bertujuan untuk memperkenalkan produk baru kepada pasaran sedia ada. Strategi ini mungkin memerlukan pembangunan kompetensi baru dan memerlukan perniagaan untuk membangunkan produk yang diubahsuai yang boleh merayu kepada pasaran sedia ada.

Kepelbagaian

Kepelbagaian adalah nama yang diberikan kepada strategi pertumbuhan di mana perniagaan memasarkan produk-produk baru dalam pasaran baru.

Ini adalah satu strategi risiko yang wujud kerana perniagaan itu bergerak ke dalam pasaran di mana ia mempunyai sedikit atau tiada pengalaman.

Oleh yang demikian, untuk perniagaan untuk mengamalkan strategi kepelbagaian, ia mesti mempunyai idea yang jelas tentang apa yang ia menjangka untuk mendapat manfaat daripada strategi dan penilaian yang jujur ​​risiko.



selamat membaca ^_^

3 comments: